Dit is het Privacyreglement van Stichting Fonds Duurzaam Funderingsherstel (FDF). Wij vinden de bescherming van jouw persoonsgegevens belangrijk en gaan daar dan ook zorgvuldig mee om. In dit Privacyreglement informeren wij je over hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens.
Wij verwerken persoonsgegevens van onder meer de volgende personen:
Het aangaan en beheren van een klantrelatie
Als je een (nieuwe) lening wilt afnemen bij FDF zijn persoonsgegevens van jou nodig. Zo vragen wij een kopie van jouw legitimatiebewijs om jouw identiteit vast te stellen en te controleren. Indien je een lening aanvraagt, moet ook onderzoek worden gedaan om te beoordelen of wij jouw als klant mogen accepteren. Hiervoor vragen wij onder andere om informatie over jouw inkomen, uitgaven, jouw burgerlijke staat, de waarde van jouw woning etc. Wij vragen ook om de onherroepelijke omgevingsvergunning van de gemeente voor de benodigde funderingsherstelwerkzaamheden. Wij kunnen ook persoonsgegevens over jou verwerken die van anderen worden verkregen, bijvoorbeeld van het Bureau Krediet Registratie (BKR). Zonder jouw persoonsgegevens kunnen wij geen overeenkomst met jou aangaan.
Het voorkomen en onderzoeken van fraude
Jouw persoonsgegevens kunnen worden verwerkt om fraude te voorkomen en te onderzoeken. Hiervoor kunnen wij bepaalde registers en/of lijsten raadplegen en persoonsgegevens vastleggen. Ook kunnen wij openbare bronnen raadplegen, zoals openbare registers, kranten en het internet. Hiermee willen wij jouw en onze belangen en die van de financiële sector beschermen.
Als je aannemer bent van een klant van FDF kunnen wij onder strikte voorwaarden jouw persoonsgegevens registreren in ons Intern Signalenregister aannemers/installateurs (Signalenregister), indien wij gefundeerde negatieve signalen of ervaringen ontvangen over jou of jouw bedrijf. Daarmee wil FDF voorkomen dat klanten worden gedupeerd door bijvoorbeeld aannemers/installateurs die geen deugdelijke diensten leveren en geeft FDF nader invulling aan haar (zorg)verplichtingen. FDF ontvangt persoonsgegevens van aannemers en/of installateurs via haar klanten en/of via openbare bronnen (zoals nieuwsmedia).
Het voldoen aan wettelijke verplichtingen
Wij verwerken jouw persoonsgegevens om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. Op grond van wet- en regelgeving moeten wij bepaalde persoonsgegevens van klanten bijvoorbeeld vastleggen en soms ook verstrekken aan instanties of toezichthouders, bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, de Autoriteit Financiële Markten en de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook moeten wij persoonsgegevens bewaren conform wettelijke bewaartermijnen.
Het ontwikkelen en verbeteren van onze producten en diensten
Om je goed van dienst te blijven zijn, zijn wij voortdurend bezig met de ontwikkeling en verbetering van onze producten en diensten, bijvoorbeeld door middel van klantonderzoek. Soms worden hiervoor persoonsgegevens verwerkt. Bijvoorbeeld als je een vraag stelt over een lening van FDF. Ook kunnen wij (telefoon)gesprekken opnemen voor kwaliteitsbewaking en trainings-, coachings- en beoordelingsdoeleinden.
Statistieken
Wij kunnen jouw persoonsgegevens gebruiken voor statistische doeleinden. De persoonsgegevens worden door FDF in dit verband zoveel mogelijk geanonimiseerd.
Het ondersteunen van onze partners bij de uitvoering van hun (publieke) taken
FDF is een partner van de Rijksoverheid, gemeentes, provincies en andere overheden, fondsen, woningcorporaties en/of samenwerkingspartners. FDF verwerkt ook persoonsgegevens om deze partijen te ondersteunen bij de invulling van hun (publieke) taken en bij het mogelijk maken van hun (publieke) doelstellingen. De persoonsgegevens worden in dit verband zoveel mogelijk geanonimiseerd. Zo rapporteren wij onder meer, op basis van geanonimiseerde gegevens, richting het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over de operationele voortgang van FDF.
Het aangaan en beheren van een relatie als leverancier of andere zakelijke niet-klantrelatie
Ook als je als individu of als vertegenwoordiger van een bedrijf contact hebt met FDF in hoedanigheid van een (potentiële, huidige of voormalige) leverancier, of in verband met een andere zakelijke niet-klantrelatie, verwerkt FDF jouw persoonsgegevens. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens om contact met je te onderhouden, waaronder gespreksverslagen, of om een overeenkomst met jou of jouw bedrijf aan te gaan of uit te voeren. Naast persoonsgegevens die jijzelf aan ons verstrekt kunnen wij persoonsgegevens raadplegen uit openbare bronnen, zoals het handelsregister of zakelijke sociale media.
Wij verwerken jouw persoonsgegevens op basis van (tenminste) één van de volgende verwerkingsgrondslagen:
de verwerking is toegestaan op basis van jouw toestemming. In die gevallen heb je altijd het recht jouw toestemming in te trekken ten aanzien van toekomstige verwerkingen;
de verwerking is noodzakelijk voor de totstandkoming en/of de uitvoering van een overeenkomst met jou. Dit geldt voor het overgrote deel als jij als persoon een directe klantrelatie met ons hebt;
de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een van onze wettelijke verplichtingen;
de verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van een gerechtvaardigd belang van ons of van een derde. Dit doen wij alleen als het gerechtvaardigd belang zwaarder weegt dan jouw privacybelangen. Denk daarbij aan:
het tegengaan van fraude en het waarborgen van de veiligheid en integriteit van de financiële sector;
het voldoen aan zorgplichten naar onze klanten;
het verbeteren van onze producten en diensten, kwaliteitsbewaking en voor trainings-, coachings- en beoordelingsdoeleinden;
het afhandelen van klachten, het onderbouwen van gerechtelijke procedures en het vastleggen van of bewijsvoering over gemaakte afspraken;
de totstandkoming en/of de uitvoering van een overeenkomst met het bedrijf dat jij vertegenwoordigt;
het anonimiseren van persoonsgegevens ten behoeve van statistieken; en
het ondersteunen van onze (samenwerkings)partners bij de uitvoering van hun (publieke) taken.
FDF kan in bepaalde situaties jouw persoonsgegevens delen met partijen, zoals:
het BKR en de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (NHG) en jouw (andere) huidige geldverstrekker(s). Lees meer hierover bij de doeleinden onder 1;
toezichthouders en andere bevoegde organen, zoals de Belastingdienst, de Autoriteit Financiële Markten, de Autoriteit Persoonsgegevens. Lees meer hierover bij de doeleinden onder 2 en 3;
voor zover van toepassing, delen wij jouw persoonsgegevens (en rapportages op basis van persoonsgegevens) met de (samenwerkings)partners van het fonds, zoals het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Lees meer hierover bij de doeleinden onder 6;
indien wij zekerheden moeten uitwinnen, bijvoorbeeld omdat je een lening niet hebt kunnen aflossen, kunnen wij jouw persoonsgegevens delen met notariskantoren, deurwaarders, curatoren en makelaars/taxateurs;
derde partijen die wij als opdrachtnemers inschakelen voor het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden, zoals de fondsmanager van FDF, te weten Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten;
in verband met de gebruikelijke bedrijfsvoering van FDF kunnen persoonsgegevens onder omstandigheden ook worden gedeeld met banken, verzekeringsmaatschappijen, intermediairs, (zakelijke) partners, juridische, financiële en strategische adviseurs, accountants, auditors, rechtbanken, geschillencommissies, leveranciers of wederpartijen en hun zakelijke adviseurs en dienstverleners.
Indien er sprake is van doorgifte van jouw persoonsgegevens door FDF aan een ontvanger buiten de Europese Economische Ruimte (EER), dan nemen wij passende maatregelen zodat de doorgifte voldoet aan de AVG. Dit betekent dat de doorgifte van persoonsgegevens aan ontvangers buiten de EER alleen wordt verricht als:
een adequaatheidsbesluit van de Europese Commissie bestaat, waaruit blijkt dat het betreffende land of gebied een passend beschermingsniveau biedt;
passende waarborgen voor de bescherming van jouw persoonsgegevens zijn getroffen, zoals bindende bedrijfsvoorschriften of een overeenkomst op basis van door de Europese Commissie goedgekeurde standaardbepalingen; of
er een andere rechtmatige uitzonderingsgrond is om jouw persoonsgegevens te mogen doorgeven.
De landen waarvoor een adequaatheidsbesluit bestaat, worden genoemd op de website van de Europese Commissie: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/adequacy-decisions_en. Voor zover wij jouw persoonsgegevens doorgeven aan een ontvanger buiten de EER, kan je een kopie van de passende waarborgen opvragen als onderdeel van jouw recht op inzage. Waar mogelijk geldt dit ook bij de uitzonderingsgronden.
Wij treffen passende technische en organisatorische maatregelen om jouw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Bijvoorbeeld door medewerkers alleen toegang te verlenen tot de persoonsgegevens die zij voor hun werkzaamheden nodig hebben. Ook hebben onze medewerkers een geheimhoudingsplicht. FDF werkt alleen samen met opdrachtnemers (verwerkers) die eveneens passende beveiligingsmaatregelen treffen om jouw persoonsgegevens te beschermen. Zij mogen jouw persoonsgegevens niet gebruiken voor hun eigen doeleinden.
Wij bewaren jouw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor wij de persoonsgegevens hebben verzameld. Hierbij houden wij ook rekening met onze wettelijke bewaarverplichtingen, voor zover daarvan sprake is.
Je hebt verschillende rechten ten aanzien van jouw persoonsgegevens:
recht op inzage: het recht om uitsluitsel te krijgen over de vraag of wij persoonsgegevens over jou verwerken en, wanneer dat zo is, inzage te krijgen in die persoonsgegevens;
recht op rectificatie: het recht om onjuiste persoonsgegevens over jou te laten rectificeren;
recht op verwijdering (recht op vergetelheid): het recht om persoonsgegevens over jou te laten verwijderen;
recht op beperking van de verwerking: het recht om de verwerking van jouw persoonsgegevens te laten beperken;
recht op gegevensoverdraagbaarheid: het recht om jouw persoonsgegevens te laten overdragen aan een andere organisatie in een gestructureerde, gangbare en machine-leesbare vorm;
recht op bezwaar: het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens, om redenen die verband houden met jouw specifieke situatie; en
recht op het intrekken van toestemming: het recht om toestemming in te trekken, voor zover wij de verwerking van persoonsgegevens op toestemming baseren. Wanneer toestemming wordt ingetrokken, tast dit de rechtmatigheid van de verwerking tot het moment van intrekken niet aan.
Je kunt een verzoek om jouw rechten uit te oefenen schriftelijk aan ons sturen via de in dit Privacyreglement opgenomen contactgegevens.
Op basis van de toepasselijke privacy wet- en regelgeving gelden er verschillende voorwaarden, beperkingen en uitzonderingen op genoemde rechten. Wij beoordelen per specifiek geval of daarvan sprake is. Er kan bijvoorbeeld een wettelijke bewaartermijn van toepassing zijn, waardoor wij jouw persoonsgegevens nog niet mogen verwijderen.
Op onze website kunnen links staan naar andere externe websites. Ook wordt vanaf externe websites naar onze website verwezen en wordt ons logo gebruikt op externe websites. Dit Privacyreglement geldt niet voor die websites. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van die websites en de manier waarop daar met jouw persoonsgegevens wordt omgegaan. Wij adviseren je altijd te controleren op welke manier deze websites met jouw persoonsgegevens omgaan.
Als je een vraag of klacht hebt over dit Privacyreglement of over hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens, kan je contact opnemen met:
Stichting Fonds Duurzaam Funderingsherstel
T.a.v. Privacy Officer
Postbus 14
3800 AA Amersfoort
088 253 9696
privacy@svn.nl
Voor vragen of klachten omtrent de verwerking van jouw persoonsgegevens kan je ook terecht bij de functionaris voor gegevensbescherming van SVn. Deze is te bereiken via FG@svn.nl. Vermeld bij vragen en/of klachten dat deze zien op de verwerking van jouw persoonsgegevens door FDF.
Je hebt daarnaast ook het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Wij wijzen je erop dat de Autoriteit Persoonsgegevens jouw klacht pas in behandeling neemt nadat je jouw klacht eerst met ons hebt gedeeld. Als je in een andere EU-lidstaat woont, kan je ook een klacht indienen bij de plaatselijke privacy toezichthouder.
Wij kunnen dit Privacyreglement eenzijdig aanpassen. Raadpleeg daarom regelmatig het Privacyreglement op onze website. Hier vind je altijd de meest recente versie.
De laatste versie van dit Privacyreglement is gepubliceerd op 1 juli 2025 (versie 2025.07).
Copyright SVn 2025, alle rechten voorbehouden. Geen gebruik zonder schriftelijke toestemming SVn.